Μια αποκλειστική ενημέρωση της επικαιρότητας

akpappas@gmail.com

Τρίτη, 2 Μαρτίου 2010

Τα διαφημιστικά έσοδα στο internet

ξεπέρασαν και αυτά του ραδιοφώνου

*Ελπίδες για την διάσωση της έντυπης δημοσιογραφίας

Του Ανδρέα Παπαγεωργόπουλου,
http://ellinas-xoris-ellada.blogspot.com

Με αγγίζει βαθιά η χθεσινή ανακοίνωση για τα προβλήματα των εργαζόμενων συναδέλφων στον Δημοσιογραφικό Οργανισμό Λαμπράκη. ΄Ισως γιατί μέσα στο μαγαζί αυτό μεγάλωσα παρέα με πολλούς άλλους, όταν κάποτε ήταν το πρώτο διδασκαλείο της ελληνικής δημοσιογραφίας. Η γενικότερη οικονομική κρίση ήταν αναπόφευκτο να χτυπήσει και τη δική μας πόρτα, για να φέρει στην επιφάνεια την κακή δομή και λειτουργία του χώρου των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης στην πατρίδα μας. Πρώτος και μεγαλύτερος φταίχτης η Πολιτεία, με από κοντά και τους συνδικαλιστικούς μας φορείς, χωρίς να βγάζουν την ουρά τους οι ελάχιστοι “μεγαλο-εργαζόμενοι” και παχυλά αμειβόμενοι σ΄ αυτά.

Μέσα σ΄ ένα τέτοιο βαρύ κλίμα, τα τελευταία μηνύματα από το εξωτερικό μας δίνουν βάσιμες ελπίδες για κάτι καλύτερο. Ρίχνουν φως στο τούνελ, όχι για το πώς θα διασώσουμε την έντυπη δημοσιογραφία, αλλά για το πώς θα την ενισχύσουμε. Οι κινήσεις ξένων μεγάλων εκδοτικών οίκων και ιδιωτικών φορέων να χρηματοδοτήσουν την λειτουργία ιδρυμάτων για investigative δημοσιογραφία, δείχνουν ότι το μέλλον των εφημερίδων δεν είναι αυτό που ήθελε η σύγχρονη τεχνολογία. Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι οι αλλαγές δεν θα είναι ραγδαίες και εντυπωσιακές, μέσα από το internet και την ηλεκτρονική εφημερίδα-δημοσιογραφία.

Κυκλοφορίες και κέρδη πολλών ξένων εκδοτικών συγκροτημάτων παρουσίασαν βελτίωση το 2009, παρά την κατακόρυφη μείωση της διαφημιστικής πίτας. Από την μακρινή αλλά με ασύλληπτο ρυθμό ανάπτυξης Κίνα, την Αμερική και την δική μας ήπειρο, εφημερίδες σημείωσαν αύξηση στις κυκλοφορίες τους, με κέρδη όμως μικρότερα προηγούμενων χρόνων. Το πιο εντυπωσιακό στοιχείο, είναι η ανάδειξη του internet στην τρίτη θέση των διαφημιστικών εσόδων (κάπου στο 11-12% επί του συνολικού ποσού), ξεπερνώντας το ράδιο (που παλεύει γύρω στο 10%), με την τηλεόραση και τα καθημερινά έντυπα να παίρνουν την μερίδα του λέοντος (40% και 20% αντίστοιχα), και το υπόλοιπο ποσοστό στους ...υπόλοιπους (στοιχεία έρευνας σε δέκα χώρες).

΄Ενα ευχάριστο παράδειγμα (για να γράφουμε και τα καλά νέα), είναι του γνωστού μας ισπανικού εκδοτικού συγκροτήματος PRISA, που εκδίδει την έγκυρη “El Pais” και συνεργάζεται στενά με τον ΔΟΛ. Αυτός ο δημοσιογραφικός κολοσσός στον ισπανόφωνο κόσμο κατάφερε, για την ώρα, να τρενάρει για δεύτερη φορά το γιγαντιαίο χρέος του των 1.950 εκατ. ευρώ σε ένα όμιλο επτά τραπεζών, το οποίο λήγει στο τέλος του τρέχοντος μηνός. Η αρχική συμφωνία προβλέπει παράταση για μια ακριβώς τριετία, σε μια χρονική στιγμή που ο όμιλος αυτός μείωσε τα χρέη του κατά 140 εκατ. ευρώ, αν και το σύνολό τους πλησιάζουν τα 5.000 εκατ. ευρώ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου